En enkel och proteinrik vardagsrätt som passar till både middag och lunch. Serveras med fräsch sallad!
Ingredienser (4 portioner)
-
300 g kokt skinka, skuren i bitar
-
0,5 liten lök
-
1 purjolök
-
1 tsk matolja
-
4 ägg
-
4 dl lättmjölk
-
4 matskedar keso original
-
1 tsk salt
-
0,5 tsk peppar
-
125 g vit ost
-
400 g blandad sallad
Så här gör du det:
-
Hetta upp olja i en panna och fräs löken tills den blir genomskinlig. Tillsätt skinkan och purjolöken och fräs snabbt i 1–2 minuter.
-
Lägg allt i en ugnsfast form och strö över riven vit ost.
-
Vispa ihop ägg, mjölk, keso, salt och peppar. Häll blandningen i formen.
-
Grädda i 200 °C (nedre gallret) i ca. 30 minuter, tills gratängen stelnat och är gyllenbrun.
-
Servera med blandad sallad.
Näringsinnehåll per portion:
-
Kalorier: 365 kcal
-
Protein: 36,4g
-
Fett: 19,2g
-
Kolhydrater: 10,5 g

